Koncepcia hodnotenia kvality edukačných technológií
Pri tvorbe koncepcie hodnotenia kvality elektronických učebných pomôcok, pracovných materiálov a edukačného softvéru sme vychádzali z piatich kľúčových požiadaviek:
- Edukačný softvér (komplexné vzdelávacie prostredie, applet, softvérový modul alebo doplnok) má byť stabilný a poskytovať používateľom vysoký technický, technologický a používateľský komfort.
- Prezentovaný digitálny obsah má dôkladne, metodicky správne, kvalitne a podrobne mapovať danú problematiku, zohľadňovať pedagogicko-psychologické aspekty učenia sa, rešpektovať učebné osnovy a využívať najmodernejšie technológie spracovania informácií.
- Ovládanie edukačného softvérového produktu má byť jednoduché a intuitívne. Používateľské grafické rozhranie musí byť prehľadné a zvolené nástroje na ovládanie softvéru jasné a zrozumiteľné.
- Digitálny obsah má byť otvorený, ponúkať rôzne interaktívne edukačné aktivity podporujúce učenie a poznávanie, poskytovať spätnú väzbu a v maximálnej možnej miere využívať vizualizáciu a multimédiá.
- Edukačný softvér (komplexné vzdelávacie prostredie, applet, softvérový modul alebo doplnok) musia dopĺňať rôzne podporné didaktické materiály, pracovné listy, metodické príručky, ako s jeho digitálnym obsahom správne (primerane a vhodne) pracovať a zmysluplne ho používať vo vyučovaní.
Kľúčové požiadavky sme ďalej zoskupili do štyroch samostatných okruhov, ktoré sú hodnotené samostatne a nezávislé príslušným odborníkom - špecialistom. Kritériá tvoriace katalóg kritérií v jednotlivých hodnotiacich okruhoch nemusia byť využité všetky. Hodnotiteľ z nich vyberá iba tie, ktorých platnosť/neplatnosť je schopný pri konkrétnom digitálnom produkte objektívne (subjektívne) posúdiť (odhadnúť). Do celkového hodnotenia okruhu sa kritériá, ktoré nie je možné posúdiť nezarátavajú.